Familija Milićevića

Genealoško stablo Milićevića

banner ecomist01

ned04302017

Poslednje dodanoned, 25 jan 2015 11am

Nikad ne zaboraviti-72 godine od najstrašnijeg bombardovanja prestonice

01 Bombardovanje-Beograda-6.-april-1941

Na današnji dan, 6. aprila 1941. godine, nebo nad Beogradom, prijestolnicom Kraljevine Jugoslavije zatamnile su stotine njemačkih aviona. Napad, nazvan „Kaznena odmazda", otpočeo je ujutro, malo prije sedam sati. U prvom talasu nad gradom su se našla 234 nemačka bombardera, u čijoj zaštiti je letjelo 100 lovačkih aviona! 

Beograd je branio Šesti lovački puk sa 43, za to vrijeme moderna aviona. Puk je u sastavu imao 37 modernih njemačkih lovaca Meseršmit Bf-109 i šest aviona domaće proizvodnje IK-3.
Pošto je sistem blagovremenog javljanja zatajio, jedinice vazdušne odbrane za napad su doznale tek kada se iz pravca Fruške gore i Pančeva začula buka mnogobrojnih avionskih motora. Tada je na znak za poletanje, u razmaku od samo desetak minuta, uzetela većina lovaca odbrane Beograda, koji su uspjeli da prve neprijateljske formacije presretnu na samim prilazima gradu. U parovima jugoslovenski kraljevski avijatičari su su hrabro uletjeli u grupe njemačkih bombardera, obarajući pojedine avione, ali su ubrzo pristigli njemački lovci iz pratnje, tako da se razvila ogorčena vazdušna bitka.

Nijemci su se zbog prepoznatljive siluete naročito okomili na avione IK-3, dok su jugoslovenski Meseršmiti unosili zabunu u njemačke redove, jer su i oni letjeli na istim aparatima. Ali, IK-3 bio je tvrd orah, ponos jugoslovenske avioindustrije bio je nešto sporiji, međutim mnogo pokretljiviji, te je zadavao muke neprijateljskim lovcima. Jugoslovenski piloti izvodili su niz spojenih zaokreta, te zbog manjeg radijusa okretanja kod IK-3, njemački avijatičari koji bi se upustili u vazdušne duele, vrlo brzo bi se našli na nišanu jugoslovenskih lovaca presretača.

 

01b Bombardovanje-Beograda-6.-april-1941

 

Nasrtanja njemačke avijacije nastavljala su se tokom cijelog dana. Odupirući se ovim napadima, jugoslovenski piloti ogorčeni su prodirali u neprijateljske formacije, pokušavajući učiniti nemoguće. Ova njihova hrabrost i drskost iznenadila je i njemačke posade koje su mislile da se radi o posebnoj borbenoj taktici. Naročito uspješni bili su piloti lovaca IK-3. koji su tog dana oborili 11 do 14 neprijateljskih aparata, uz tri izgubljena sopstvena aviona.

 

Heroj II Svetskog rata

Za upravljačkim komandama ovog legendarnog aviona tog 6. aprila našao se i junak naše priče, Hercegovac, Milisav Semiz, najuspješniji pilot Ratnog vazduhoplovstava Kraljevine Jugoslavije – sa četiri vazdušne pobjede nad neprijateljskim avionima!

01c Bombardovanje-Beograda-6.-april-1941

Podaci o njegovom porodičnom porijeklu vrlo su šturi. Zna se da je rođen u Ljubuškom 1912. godine, gdje je završio osnovnu školu. Semizi su u Ljubuški doselili u drugoj polovini 19. vijeka, vjerovatno iz Popova polja. Ovaj Ljubušak, letačku školu završio je u Pančevu, 1937. Neki izvori govore da se radilo o prilično nedisciplinovanom kadetu koji nije poštovao autoritete. I danas se stariji Ljubušaci sjećaju priča da je njihov sugrađanin sa školskim avionom proletio ispod Starog mostarskog mosta i tako zaradio kaznu zbog svog avanturizma. Rat ga je zatekao, kako smo već rekli, u sastavu Šestog lovačkog puka.


Poslije Aprilskog rata, Milisav Semiz je sa preživjelim drugovima, stigao u Egipat, gdje je pristupio jedinicama RAF-a. Da li je imao vazdušnih pobjeda kao pilot Ujedinjenog Kraljevstva nije poznato. Sa grupom jugoslovenskih vazduhoplovnih oficira 1942. padobranom se spustio na teritoriju Sandžaka, ali su ga vrlo brzo zarobili albanski balisti, pa ga zajedno sa ostalim drugovima, predasli Nijemcima. Život mu je spasilo to što se predstavio kao Englez, a pri tom, kao britanski pilot, imao je i iskaznicu RAF-a. Deportovan je u Njemačku, odakle je uskoro pobjegao i kraj Drugog svjetskog rata dočekao je u neutralnoj Švajcarskoj.
Poslije rata vratio se u Jugoslaviju i počeo da leti u transportnoj avijaciji. Bio je prvi Srbin i Jugosloven koji je vozeći avion preletio Atlantik!


U sjećanju njegovih kolega kao najupečatlijviji dio njegove letačke karijere, koji dobro odslikava njegov avanturistički duh, ostao je događaj kada se samoinicijativno spustio na, zbog magle zatvoreni minhenski aerodrom, primio nove putnike i ponovo uzletio! Stariji piloti JAT-a sjećaju ga se kao, vjerovatno, najboljeg avio-instruktora kojeg je bivša Jugoslavija ikada imala.
Milisav Semiz tragično je nastradao u saobraćajnoj nesreći 1970. godine, u blizini Zagreba. Mnogi svjetski mediji objavili su da je "život tragično izgubio heroj Drugog svjetskog rata". Za čudo u socijalističkoj Jugoslaviji o njemu se malo pričalo. Možda zbog toga što su piloti Šestog lovačkog puka časno branili svoju otadžbinu, koja je za nove vlasti, bila trula „Tamnica naroda".


Mi smo o daleko neuspješnijim pilotima, Franji Kluzu i Rudiju Čajavecu znali gotovo sve, a o herojima šestoaprilskog neba nad Beogradom - gotovo ništa.


Hercegovac Milisav Semiz ni u rodnom Ljubuškom, ni u ostatku Hercegovine, kao u ostalom ni u Beogradu, čiju je slobodu hrabro branio, nema ni slijepu ulicu koja nosi njegovo ime, a kamoli, da su, poput gore spomenutih kolega, po njemu nazvani nekadašnji tekstilni i elektronički industrijski giganti.

 

Engleska vazduhoplovna revija „Wings" u jednom od svojih izdanja pisala je da su piloti Šestog lovačkog puka oborili 48 njemačkih aviona, uz gubitke 29 sopstvenih, što je, ocijenili su, izvanredna proporcija! Milisav Semiz bio je prvi među njima sa četiri pobjede! Tako je naš zemljak, sa svojim drugovima, ipak, dostojno kaznio aktere „Kaznene odmazde".{jacomment on}